مقاله: جايگاه حسابرسي فناوري اطلاعات در حسابرسي داخلي- مطالعه موردي پروژه حسابرسي IT بانک ملت
بیشک حسابرسی داخلی یک از ارکان مهم راهبری
در یک سازمان میباشد که با اتکا به آن صاحبان سازمان از اثربخشی و کارایی فعالیتهای
سازمان اطمینان حاصل میکنند. در سالهای اخیر، با توجه به استفاده گسترده از
فناوری اطلاعات در سازمانها و عجین شدن آن با فرآیندهای اصلی سازمان، حسابرسی IT به عنوان بخشی از حسابرسی داخلی، اهمیت
فراوانی یافته است. تخصصی بودن فعالیتهای فناوری اطلاعات به همراه هزینهبر بودن
آن باعث شده است تا صاحبان و مدیران ارشد سازمانها به استفاده از حسابرسی IT روی بیاورند. از اینرو قبل از انجام هرگونه
اقدام در این زمینه توسط سازمانها، آنها باید پاسخ مناسبی در رابطه با سوالات زیر
داشته باشند تا با اتکا به آنها بتوانند پاسخ درست و صحیح را اتخاذ نمایند: چه
ضرورتی در استفاده از حسابرسی IT در
سازمانها وجود دارد؟ چه مزایایی در نتیجه پیادهسازی حسابرسی IT برای سازمانها بوجود میآید؟ جایگاه
حسابرسی IT به عنوان بخشی از حسابرسی
داخلی کجا است؟ آیا حسابرسان داخلی بدون کمک گرفتن از شرکتهای مشاور با تخصص
فناوری اطلاعات و مسلط به دانش چارچوبهای حسابرسی IT، خواهند توانست به پیادهسازی موفق حسابرسی IT بپردازند؟ چه بخشهایی از حسابرسی IT، آن را از حسابرسی داخلی متمایز مینماید؟ عوامل کلیدی موفقیت
برای پیادهسازی حسابرسی IT
چیست؟ آیا در ایران تجربه موفقی در ارتباط با پیادهسازی حسابرسی IT وجود دارد، اگر چنین تجربهای وجود دارد چه
دستاوردهایی داشته است؟ چه فرآیندی برای انجام حسابرسی IT با توجه شرایط کشور میتوان پیشنهاد کرد؟ پاسخ به هریک از سوالات
فوق به سازمانها کمک خواهد کرد تا با اطمینان بیشتری به سرمایهگذاری در استقرار
نظام حسابرسی IT بپردازند. نتایج ارایه شده
در این مقاله با توجه به تجربه شرکت مجری در مجموعه بانک ملت، که دارای 3 شرکت
وابسته با موضوع فناوری اطلاعات و سه اداره کل مرتبط با فناوری اطلاعات، که مجموعا
بیش از 2000 نفر پرسنل فناوری اطلاعات است، بدست آمده که میتواند بسیار قابل اتکا
باشد.